vallen
In mijn studententijd lukte het me niet om te ontspannen in het competitieve klimaat van een klassiek conservatorium. Ik hield langer vol dan gezond voor me was en gooide uiteindelijk net voor de eindmeet de handdoek in de ring. “Je kan het niet” hoorde ik mezelf en anderen voortdurend zeggen. Mijn zelfvertrouwen sukkelde daarvan in een diepe put.
Een opgever ben ik nooit geweest, dus na een voettocht naar Spanje belandde ik op een nieuwe plek met nieuwe kansen -Instituto Música, Arte y Proceso in Vitoria. Hier werd ik letterlijk met open armen werd ontvangen. In deze veilige en warme omgeving leerde ik eerst ontspannen. Me verder ontplooien als muziektherapeut ging daarna vanzelf. In het weekend studeerde ik, in de week werkte ik er met ouderen met dementie en met kinderen met ASS.
opstaan
Een droom die ik bijna had opgegeven, werd vervuld op een ondenkbare manier. Ik studeerde moeiteloos af in een vreemde taal en vond midden in een economische crisis vast werk. Al zingend en met een gitaar in mijn handen, ontdekte ik dat ik zoveel meer kon dan wat mijn angst me dicteerde. Toen ik mijn rugzak pakte, had ik me voorbereid op een tocht van een aantal weken. Uiteindelijk woonde en werkte ik 3 jaar in Spanje.
Het geloof dat je eerst de juiste vruchtbare grond nodig hebt om te kunnen groeien en mijn focus op de krachten van elke persoon, vormen voor mij de basis en ontstond in deze periode. Mogelijkheden zijn oneindig en ontstaan precies daar waar er genoeg liefde en begrip is.
De laatste 7 jaren heb ik terug in België gewoond en gewerkt. Ik specialiseerde me verder in speltherapie en experiëntiële therapie voor kinderen, jongeren en hun gezin.
doorgaan
Mijn aanpak is ervaringsgericht - eerst gericht op ‘doen’ en ‘ervaren’ en pas daarna op ‘anders leren denken’ - en ik kijk graag breed.
Samenwerken met ouders, met scholen en met andere hulpverleners, hier hou ik van! Mijn rugzak die ik mee naar Spanje nam, is ondertussen gevuld met meer dan muziek. Ik integreer methodieken, zoals Focusing en Emotion Focused Therapy, met methodieken uit de creatieve therapie en oefeningen in lichaamsgewaarzijn.
Omdat het mogelijk is en omdat ik van beweging hou, werk ik het komende jaar hoofdzakelijk online. Mijn rugzak, die heb ik mee. Ik kijk ernaar uit om met jou op tocht te gaan!
opleidingen
2016-2020 # 4-jarige opleiding experiëntiële psychotherapie voor kinderen, jongeren en hun gezin, Focus on Emotion, Gent
2015-2016 # Specifieke Lerarenopleiding, CVO Antwerpen
2011-2013 # Postgraduaat muziektherapie, Música Arte y Proceso, Vitoria (Spanje)
2006-2010 # Bachelor muziektherapie, Luca School of Arts, Leuven
aanvullende cursussen
2021 # Introductiecursus Somatic Experiencing, Bodymind Opleidingen, Rotterdam
2021 # ASS vanuit het Gestaltperspectief, IVC, Kortrijk
2018 # Familieopstellingen, IVC, Kortrijk
2017 # Bio-energetica, IVC, Kortrijk
2016 # Introductiecursus Contextuele hulpverlening
2015 # Yoga for Special Children Teacher Training, Jo Manuel, London
2014 # Family and Community Yoga Teacher Training (320h), Rainbow Kids, Italy